Ostale objave

Kada hobi postane posao

Blogging je definitivno postalo zanimanje kojim se može i zaraditi. Da li možete zamisliti ovakvo iskustvo na svom CV-u?...

Kako trenirati svoga Zmaja?

Sjećate li se kada ste prvi put u ponašanju svog djeteta uočili nešto zbog čega ste se ponadali ili dobili ideju da će o...

Preduzetništvo i koučing

Biti preduzetnik u današnjem poslovnom ambijentu, za jedne je ludost, neizvjesnost, izvor nesigurnosti, dok za druge je...

Kako negovati koučing kulturu

"Culture eats strategy for breakfast" (P.Drucker)

Jedan od mojih omiljenih citata Pitera Drakera je upravo o značaju kulture za ostvarivanje poslovne strategije. Kultura organizacije može da izvrši pozitivan uticaj, ali i može da „pojede strategiju za doručak“. Pod kulturom se podrazumevaju organizacione vrednosti, norme, nepisana pravila, ponašanja i druge prakse koje kolektivno definišu način na koji se posao obavlja.

KA KOUČING KULTURI

Draker je takođe isticao da bi zaposlene trebalo posmatrati kao vrednost, a ne kao trošak. Verovatno  jedan od najboljih načina da se ova teza sprovede u delo jeste da se u razvoj zaposlenih ulaže kroz koučing programe. Koučing pruža mnogo više od treninga. Sigurno ste mnogo puta imali prilike da vidite iz svog ili tuđeg iskustva kako se brojne korisne ideje generisane kroz proces treninga, nakon treninga nikada ne primene. Koučing vodi osobu od generisanja niza korisnih uvida, kroz njihovo provežbavanje u simulacijama, do primene u realnom profesionalnom okruženju. I to uz kontinuiran fidbek i usmeravanje od strane kouča.

Kada se vrednost koučinga prepoznaje na organizacionom nivou, načinjeni su prvi koraci ka koučing kulturi. Koučing kultura definisana je kroz sledeće indikatore:

  • na strateškom nivou, razvoj organizacije počiva na ulaganju u razvoj zaposlenih
  • koučing predstavlja jedan od izvora učenja i stilova rukovođenja
  • pružanje i traženje fidbeka se ohrabruje i ceni na organizacionom nivou

Naravno, kao u svemu, kreiranje koučing kulture kreće od malih koraka. Čuveni Dejvid Meginson i Dejvid Klaterbek iz Evropskog saveta za koučing i mentorstvo identifikovali su četiri stadijuma razvoja koučing kulture u organizacijama (Tabela 1).

Tabela 1. Stadijumi razvoja koučing kulture

Sam proces kreiranja organizacione kulture najčešće podrazumeva inicijalno snimanje stanja kroz fokus grupe i intervjue sa zaposlenima, koji predstavljaju osnovu za definisanje koraka koji su po meri konkretne organizacije. Ovi koraci mogu da podrazumevaju: individualni koučing, timski koučing, obuke za menadžere kako da koriste koučing kao stil rukovođenja, kao i obuke za službu ljudskih resursa.

ZAŠTO KOUČING KULTURA?

Postoji široki konsenzus o prednostima koučinga. Direktne koristi za organizaciju podrazumevaju unapređenje u sledećim oblastima: komunikacija i interpersonalne veštine; liderstvo i rukovođenje; rešavanje konflikata; samopouzdanje zaposlenih; motivacija i angažovanost; zadovoljstvo poslom, redukcija fluktuacija i zadržavanje talenata; upravljanje učinkom; priprema za nove uloge i unapređenje.

Ako ne želite da rizikujete da kultura “pojede strategiju za doručak” i u vašoj organizaciji, počnite da radite na razvoju organizacione kulture. Kouč će vam reći ono što možda ne želite da čujete, videće ono što možda ne želite da vidite, ali će vam pomoći da postanete ono što ste oduvek znali da možete da budete. 

Dr Jelena Pavlović - Osnivač Koučing centra u Beogradu